الاثنين، 10 أغسطس 2009

بدون عنوان

كنت باتكلم مع الصديق ابو العريف وكنت ناوي اكتب بوست علشان حاجه اتفقنا عليها لكن ياللاسف

قبل ما اكتب وانشكح قرات قرار الحكومة الرشيده بتاع ترشيد استهلاك النت

مش عارف ليه اول ما قرأت الخبر افتكرت نكته كوبري اكتوبر

هقولهالكم للي مش عارفها

بابا مبارك ربنا يبارك لنا فيه جاب عمو نظيف الي تعهد بتنظيف جيوب كل المصريين لاخر مليم ودار بينهم الحوار التالي

مبارك - يانظيف انا عاوز اعمل حاجه الناس تفتكرني بيها ونداري شويه بيها على البلاوي الي بنعملها

نظيف - بسيطه يا ريس نخلي الي يطلع كوبري اكتوبر يدفع 10 جنيه الناس هتهيج انت هتلغي القرار والناس هتصقفلك

مبارك - ممتاز يا نظيف نفذ

بالفعل تم صدور القرار ونزل السيد الرئيس لمتابعه الموقف

ملاقاش الي حاجه

كل واحد بيدفع ال10 جنيه ويمشي من سكات

مبارك - ايه يا نظيف الناس لا هاجت ولا حاجه

نظيف- بسيطه يا ريس نخلي الي يطلع يدفع 10 جنيه والي ينزل يدفع 10 جنيه

مبارك - حلوة كده اكيد مش هيسكتو نفذ يا نظيف

مبارك يتابع الموقف وبرضه مفيش اي حاجه كل واحد بيدفع ال10 جنيه وهو طالع وزيها وهو نازل من غير ولا كلمه ولا اي حاجه

مبارك - ايه يا نظيف محصلش برضه اي حاجه

نظيف - بص يا ريس انا هعرف اخليهم يعترضو هنخلي الي يطلع يدفع 10 جنيه وهو طالع و10 جنيه وهو نازل وياخد كمان قفا على قفاة

مبارك - نفذ اما نشوف اخرها ايه

مبارك يتابع الموقف والناس طوابير عند المنزل كل واحد بيدفع ال 10 جنيه وياخد القفا وينزل من غير ولا كلمه

لغايه ملقى راجل صرخ وقال حرام مش كده وعمال يزعق

قال بس فرجت اهو واحد نطق

مبارك - مالك بس يا مواطن فيه ايه معترض على ايه؟

المواطن - ياريس مش معترض على الفلوس ولا على الضرب بس زودوا عدد الناس الي بتضرب شويه علشان الزحمة :)

المصيبه ان رئيس الحكومه المفروض انه راجل بتاع نيله علم

والانيل انه راجل بتاع هباب اتصالات

طيب فيه بقى سيناريو تاني خالص انا تخيلته غير التحليلات الكتير الي قرأتها عند الكثير من الزملاء

الانتر نت النهارده اصبح ليه دور مؤثر زي ما حصل مثلا في موضوع اضراب 6 ابريل وزي مواضيع التعذيب في اقسام الشرطه وغيرة

وطبعا لان عندنا حكومه انصح من ام اي حكومه لاي شعب صايع

قررت انه بدل ما تغلق مواقع او تعمل بروكسي او غيرة لا

الافكار المنوفيه تشتغل

ايه يوجع المصري

جيبه

خلاص غلو النت علشان يخفو علينا

ادي القصه

يعني من الاخر لا فيه استهلاك غير عادل ولا غير سوسن

الموضوع الحكومة المتهالكه بتحمي نفسها

يعني عاوز تشتم في الحكومه وترفع افلام الفضايح بتاعتها تدفع بقى يا حلو

ودي مجرد البدايه

لو مشيت بكرة هتلاقو فكرة تانيه اوسخ لغايه ما النت ده يصبح شيئ صعب المنال

طبعا الموضوع يعكنن اي حد بس ادينا هنشوف هيرسى على ايه وانا متاكد ان الجماعات الحقوقيه مش هتسكت واعتقد انه هيبقى فيه مواقف اكبر من الاعتراض بايميلات ومش بعيد انها توصل لمظاهرات اصل خلاص كده كله جاب جاز

ما علينا

الموضوع الاصلي بقى الي كنت عاوز اقوله اني طبعا من باب الني اتغظت جدا من تجمعكم قررت انا وابو العريف اننا نجمع الاخوة المدونين المشردين في الارض في السعوديه علشان يبقى اول لقاء لينا سويا طالما اننا كلنا في غربه واحده

وده هيكون انشاء الله في العيد " طبعا لان كل واحد منا في مدينه وبيننا مسافات ولا بتاعه ناديه مصطفى "

وبكده مش هيكون فيه مدونين احسن من مدونين انتو بتتجمعو في القاهرة واحنا كمان هنتجمع هنا :P

هناك 12 تعليقًا:

Remas يقول...

ازيك يا ضايع باشا

واخبار بنوتك لولو العسولة ايه ؟

زى ما قلت بالظبط في تحليلك لموضوع النت
اعتقد ان هايكون في مواقف اكتر من مجرد اعتراضات بطريقة بسيطة
بجد كل حاجة زادت عن حدها اوى والموضوع مش موضوع فلوس بس
الموضوع انهم مصممين يخنقو الناس في كل حاجة

وفكرة لقاء السعودية دى حلوة جدا
وان شاء الله هايكون لقاء جميل

طلب خاص بقا منك

لو سمحت تسلم لى على السعودية كلها لانها واحشانى جدا جدا وبالذات الرياض اللى كبرت فيها وعشت عمرى كله فيها
بجد البلد دى مفتقداها جدا

ستيتة يقول...

واد يا ضايع
انت كفاءة ورجولة واديني بنافقك اهو

عاوزة فيزة حمار في اقرب وقت انا اللي فعلا جبت جاز خلاص
اديني ارجع لذل السعودية تاني وادخل نت 4 جيجا بحاجة ببلاش كده
وكمان احضر لقاء المدونين واللي يقول لي حرمة وممنوعة من اللوقاءات علي النعجة ها اديه برقبة إزازة وادخل فيه لومان السعودية النضيف المريح اللي المراتب بتاعته سفنج سوست والمية جواه معدنية والتفاح بيجي ديليفري

أبو العريف يقول...

هندزه

ايه يا انج

هما الجماعه دول افسدوا علينا فرحتنا بالخوطه الجوهنميه

اللي هيا لقاء مدونين اللي في السعوديه

برغم اني خايف من المسافات بتاعة ناديه مصطفي

الا اني بعلنها من هذا المزنق

اني اول واحد هيحضر اللقاء اللي ما اتفقناش عليه ده

وغالبا هبقي انا التاني

( طالع بدورين بقي )

ضايع يقول...

ريم
الحمد لله كله تمام ولولو في حاله سكينه مؤقته مش عارف ليه لكن يارب دايما.

الي عرفته من جمعتيين حقوقيتين حتى الان ان فيه تنظيم وقفه احتجاجيه امام مجلس الوزراء بيتم الترتيب لها الان غير شويه اجراءات هتخلي العمليه تولع بجاز مستورد.
ربنا مع الرجاله دول

اما عن الرياض فهي بتسلم عليكي جدا جدا وبتقول لك وحشتيها وابقى تعالي :P

تحياتي ......

ضايع يقول...

سوتيته

وحياتك يا حاجه هنا لا حد بيقول ممنوع ولا مسموح وبقو حلوين واليفين وزي الفل تقريبا تم ترويضهم :)

ياريت ترجعي تاني الجميع مفتقدك جدا

ضايع يقول...

ابو العريف الي مش عارف حاجه

ياض انت ياض مش متفقين في التليفون انك هتعيد في الرياض وانا قلت لك طالما انك جاي نخليه لقاء للمدونين
قطيعه تقطع القلابه والتاميس والي بيعملوة في الناس
يابا قلت لك الحاجات دي متكلهاش ليها آثار جانبيه مدمرة على مخ المعده

عموما انت تطلع بدورين وانا هشطبهم


تحياتي .......

المهندس يقول...

وانا الثاني ... ومن هذا المزنق ايضاااااااااا ... اعلن انني ساحضر ... انشاء الله

فقط انت مدعو للمشاركة عاجلا ... علي صفحات مدونتي ... في لقاء تدويني بالتعليقات .... لا تتأخر

منتظرينك ... ورن علي ابو العريف .... قله ... تعالي فورا ... عند " المهندس " ... احسن هيطلعلك قرار ازااااااالة ... فورا

القدر و انا يقول...

ضايع
اخبارك ايه
مش مهم النت ولا كل البلاوى اللى فى البلد
المهم اوعى تاخد نوارتنا ستوتة
صحيح الهجرة مش بس السفر ارحم لكل المصريين
لكن بانانية مفرطة ونيابة عن كل المدونين نمنع تاشيرة خروج لها
ومن الحب ما خنق
تحياتى لك وبوستك رائع
سلامى لامورتك الحلوةلولا

Remas يقول...

ضايع باشا

هو انت في الرياض بجد ؟

انا مش كنت عارفه انك فيها كنت فاكره انك في اى مكان تانى جدة مثلا

طيب بقا سلملى على العليا كتيييييير اوى اوى

كنت ساكنه هناك يا ضايع وكانت احلا ايامى في البلد دى

فكرتنى بايام حلوة اوى

وبجد طمنتنى على لولو ربنا يحميها لك هى ومامتها واخواتها

غير معرف يقول...

أويدك بقوة تسعةريختر
واضيف
التوريث جاي
والمعارضة الشعبية قوية
والشباب بتوع النت هيولعوها نار

يبقا نطفي النار

فكر أبالسة

بالنوسبة للاجتماع التدويني

حد منعك تيجي با كابتشن
خلاص رجلنا على رجلك
والتأشيرات عليك


حلوة الزومبة دي

اي خدمة

shoshooo يقول...

ههههههههههه
وحياة ربنا ضحكت من قلبى انا اول مرة اسمع النكته دى بس هى لايقه عليهم تمام هى اكيد قصيره طبعا على نظيف لانه اطول من اى حاجه
مهو كل ما تسرق اكتر كل ما تتطول اكتر واكتر .او كل ما تبهدل الشعب وتجوعوا اكتر كل ما شعرك يبئى لونه اسود اكتر واكتر. اصل مبارك مش بيصبغ شعره ابدا دا ربنا بيسودها على دماغه.
على فكرة انا كمان بشكر حكومه نظيف بيه على مدونتى لو تحبوا تعالوا

Me7'o يقول...

واحد ضايع وصلحه

أنا موجود فى الرياض بس فى العيد مش عارف احتمال آخد الجماعة ونطلع على مكة والمدينة فى العشر الأواخر من رمضان
ده إيميلى
mmukhtar2010@gmail.com

كل سنة وإنت طيب ورمضان كريم