الأربعاء، 5 أغسطس 2009

بساء الخير

طبعا لو قلت لكم اد ايه افتقدت الجميع وافتقدت المتعة في القراة في مدوناتكم مش هتصدقوني بس فعلا والله افتقدت الجميع الفترة الي فاتت وكان غصب عني فعلا كنت في مرحلة صعبة مكنش عندي اي مقدرة على الكتابه او حتى التفكير غير في دوائر محددة كانت هتصيكم باكتئاب مزمن لو كنت شاركتكم فيها.
طبعا انا امامي حاجه بتاعه 13 29 يوم ى ما اخلص اللف في مدوناتكم واعرف اخر اخباراتكم الفنيه والعقليه " دة لو كان لسه باقي :) "
النهاردة كنت بافكر في موضوع سخيف وبما انه سخيف قلت اشارككم فيه وآخد رأيكم " شريييييييييييير"
هو موضوع على قدر ما تسبب لي في قلق بالغ لكن اصابني ايضا بنوع من الاحباط المتوازي مع القلق
ابنتي الكبرى " لولو" اصبحت مراهقة
واحد يقول لي طيبب عادي ايه يعني ؟
هعرف علطول انه معندوش عيال من اصله او ولادة لسه صغيرين فهجاوب وهقول بكرة تعرف ياخويا يعني ايه
طيب المشكله فين
مشكلتي مش مع التغيرات النفسيه المصاحبة لمرحلة الانتقال من الطفولة للمراهقه خالص لان بصراحة زوجتي الحبيبه متوليه بحرفية بالغه الموضوع ده وعارفه تهندله ازاي ومفيش اي مشاكل والدنيا كانت بيس جدا
المشكله فيا انا
الي حصل كالتالي
لولو من يوم ما اتولدت مفتكرش اني في يوم من الايام ولاي سبب ضربتها بالعكس يوم ما كانت في كي جي 1 ومدرسه مش ضربتها لا لمستها من كتفها رحت فرجت امه لا إلة الا الله على المدرسه كلها من اول مدير المدرسه للفراشين وصوتي كان جايب 3 احياء مجاورة.
لولو طول عمرها تموت من عقاب واحد مني وهو اني اخاصمها
يعني كان كفايه اني اقول اني مخاصمها علشان حاجه علشان تنفطر من العياط في محاوله لصلحي مع كم غير عادي من الاعتذارات والتعهد بعدم عمل الشيئ ده مرة تانيه. ده غير انها بصراحه كانت من الاطفال الي غلطاتهم مش كتير يعني مكنتش كل يوم والتاني زعلان منها بالعكس كانت تصنف على انها من الاطفال المؤدبين.
يعني كان زعلي منها عندها له قيمه كبيرة قوي جايز اكبر بكتير من زعل مامتها حتى
الموضوع ده في يوم وليله انتهى واختفى ومش اختفى وبس لا اتعكس
الي حصل انها عملت موقف مع مامتها معجبنيش فقررت اني اتبع نفس الاسلوب وجبتها وفهمتها ان الي عملته شيئ زعلني وغلط وبناء عليه لغايه ما تصححه مش هتكلم معاها ومش مسموح لها باستخدام الكمبيوتر ومحرومة من متابعة البرامج الي بتابعها في التلفزيون.
ايه رد فعلها؟
ولا حاجه
بالعكس وقفت مصرة انها ليست مخطئة وان موقفها سليم
طبعا انا مسبتش كلمها كده بالعكس مسكت دفاعها وفندته لها علشان العقاب ميكونش بلا سبب منطقى ولازم تكون مقتنعه انها غلطانه وإلا العقاب مش هيبقى له معنى
اكتشفت في وسط الحوار انها بتتحاور من مبدء العند لانها متاكده اني هبذل كل جهدي اني اثبت لها انها غلطانه علشان قيمه العقاب فهي بتلاعبني!!!!!!!!
طيب خلص النقاش وبدأنا في تنفيذ العقوبة
ايه كان رد فعلها؟
ولا الهوا
دخلت تنام
ولما صحيت؟
قعدت مع اخواتها شويه صغيريين ودخلت تنام تاني
وتاني يوم
نامته كله
وتالت يوم
مخرجتش من اوضتها
المحصله
العقاب معملش اي تأثير معاها
طيب هل دي المشكله
لا طبعا
هم مشكلتين
المشكله الاولى مشكله تربوية ودي الي عاوز اخد رأيكم فيها وبالذات الي ليهم بنات في نفس المرحله العمرية المنيله ب 60 نيله
طالما العقاب العادي دي اصبح غير مؤثر اعمل ايه ؟
ماهو انا مستحيل اضربها لما بقت طولي ده انا معملتهاش وهي نونة لسه
المنع من النلفزيون والكمبيوتر برضه معملوش اي تأثير " دماغها جزمة زي والديها هنعمل ايه في ام الوراثه؟ "
حتى اننا مناخدهاش معانا واحنا خارجين مبقاش بالنسبه لها عقاب !!!
لغايه الصيف الماضي يعني مش بحكي من زمن بعيد لولو كانت ترفض تماما اننا نخرج ونسيبها سواء لوحدها او مع اخواتها او حتى لما كنا في مصر مع جدودها او خالتها او عمتها او اي بشر
كانت ملتصقه بينا جدا لدرجة انه يوم عيد ميلادي الصيف الي فات خرج انا ومامتها نسهر وسبناها هي واخواتها عند جدها ومع خالتها اتصلت اكتر من 20 مرة لتعلن رفضها للوضع وقرفتنا السهرة كلها
دلوقتي بالعكس
هي الي بترفض تخرج معانا وبتتمنى اننا ناخد اخواتها ونخرج علشان تقعد لوحدها من غير وش تتفرج على التلفزيون ان تعيش مع الانترنت !!!!!!!!
طيب دي كده المشكله الاولى
المشكله التانيه مشكله معايا انا
وهو اني فجأه افتقدت بتوتي الصغيرة
افتقدت الي كانت بتنط في حضني اول ما ادخل من باب الشقه
فجأه لقيت واحده غريبه معايا في البيت
بجد فجأه
والواحده دي زعلي مش فارق معاها في حاجه خالص
حتى مع وجود اخواتها وانهم لسه في مرحله الطفوله واعتقد ان الفرق الي بينها وبين اختها الاصغر منها مباشرة "4 سنين " هيخلوها لسه شويه عقبال ما توصل للمرحله دي بس لولو كان ليها وضع خاص غير حتى كل اخواتها لانها الكبيرة واول ابنائي او بالتعبير الدارج اول فرحتي.
مش عارف هتعامل معاها ازاي في المرحله دي حي طبعا حاليا بقت اقرب لمامها وهي صاحبتها وانا اكني خرجت من الصورة خالص يعني العكس بكل المقاييس عما كان عليه الحال من فترة قريبه جدا جدا
مش عارف هعمل ايه وهتعايش ازاي مع الخلوق الجديد عليه كليا ده والمرحله دي هتودينا لفين؟

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

فساء النور

شر اكتر منك


مانتا قلت كبرت
المرة دي كمل لحد ما تصالحك

لكن بعد كدة أعمل حسابك ان البنوتة بقت عروسة
عاملها على كدة


مفتقد بنوتك
قول للزمان ارجع يا زمان

أبو العريف يقول...

باشا

اولا حمدالله عالسلا مه

نورتنا بعد غيبه

ثانيا بالنسبه لموضوع بنتك
هو انا طبعا لسه لا عندي بنوته لا في سن المراهقه ولا حتي الحضانه

بس عندي فكره ان الشباب في السن ده

بيحصل عنده تغيرات نفساويه

وتصرفاتيه

من ابرزها بجد علي ما سمعت وقريت

العند واثبات الذات

وكمان فكرة انها مبقيتش صغيره

والحل اننا نعاملهم من هذا المنطق

انهم ماعدوش صغيرين

يعني لو ناقشناهم ننقاشهم بعقلية حد كبير
وفاهم
ونحسسهم بده كويس
وكمان ناول نقرب منهم
ونكسبهم

وعلي فكره بالنسبه للبنت
ده دور الاب مش الام
لانها غالبا بتبقي اقرب لابوها من امها
فانت يا باشا لازم تغير اسلوب تعاملك معاها
وتعاملها علي انها انسه كبيره

ومسؤله كمان عن اخواتها الاصغر منها


واخيرا حمدالله عالسلامه مره تانيه

تحياتي

Remas يقول...

انت فين يا استاذ ضايع

حمد لله على سلامتك

نورت البلوجر كله بجد

ومش تغيب كدا تانى

وميرسي على ذوقك وكلامك الحلو ورأيك في مدونتى

طول عمرك ذوق يا باشا

بنوتك ربنا يخليها لك يارب

طبعا انت كلامك صح انها مرحلة محيرة جدا جدا

وعلى فكره انت كمان احاسيسك متلخبطة زى بنوتك زى ما انت قلت مفتقد البنوتة الصغنونة اللى بتجرى على بابي

هى فعلا محتاجة تتعامل على انها كبيرة وتحس انك ومامتها مقتنعين بكدا وان لها رأيها الخاص

طبعا بردو مش اقصد توافقو ومش تعترضو على اى موقف بس الاعتراض يكون بطريقة تانية غير بتاعة زمان

وعادى يعنى لو لقيت في منها استنكار واعتراض على اى حاجة

دا كمان ممكن تحس ان الكل ضدها وانها مضطهدة دا عاااادى جدا

اتحمل دا انت ومامتها بصدر رحب وبهدوء

دا طبعا مش كله كلامى انا سألت لك بابايا بما انه متخصص في الحاجات دى

وبجد ماشاء الله عليك انت ومامتها بالاسلوب الحلو دا وباهتمامكو بالمراحل دى اكيد الفترة دى مش هاتكون صعبة

وحلو جدا منك تفهمك اللى مش بيكون موجود عند اباء وامهات كتير

ربنا يخلي لك لولو واخواتها ومامتها

وياريت مش تغيب كدا تانى

ضايع يقول...

مصري باشا

طول عمرك الكبير في كله يا باشا " هو ده الشر الخااااااااااااام"

اكمل ايه ؟ دي ناقص تقول بناقص العند معاها لبغ مبلغه
انا عارف انها بقت عروسه بس في يوم وليله؟ وانا بعاملها من صغرها على انها كبيرة يعني يكفي اني اقول لك ان لبسها هي الوحيده الي بتنقيه من وهيه عندها 4 سنين دون اي تدخل مني او من والدتها

وعموما بسيطه
ارجع يا زمان
تفتكر هيرجع ؟

تحياتي ......

ضايع يقول...

ابو العريف


منور يا داميل

عارف والله ان المفروض اني اكون اقرب ليها بس مش عارف ازاي على الرغم اني عارف اني اب ديموقراطي جدا ومن النوع الي بيدلع ولاده قوي بس هي مش بتقرب مني ومش عارف اوصل لسبب ده

عموما متشكر جدا على النصائح يا باشا

ضايع يقول...

رييييييييييم

منورة :)

مش عارف ليه حسيت وانتي بتوصفي وضعها انك يا تعرفيها يا سموك عامله زيها في بباكي :)

عموما اديني هتبع بعض التكتيكات الجديده وعلى الله تنفع

جيل ايه المقندل ده ههههههه

ماء تشرين يقول...

حمد لله على السلامه

نورت المدونه

ده العنكبوت كان قرب يعمل مستعمره هنا

متغبش كده تانى

بص انا طبعا معنديش لسه اولاد اصلا بس البنت في الفتره دى بتحب يكون ليها حياتها المستقله ومينفعش تعاقبها نفس عقاب الاطفال بس ايه هو نوع العقاب مش عارفه صراحه هى كانت مرحله مهببه الصراحه لانه الواحده بتكون في صراع كبير عشان تعمل شخصيه وتكون ارائها وصدقنى اوى انها بتكون محتاجه اوى لبابها اوعى تبعد عنها واكيد في ناس هتفيدك ربنا يخليهالك كده وتشوفها عروسه


تقبل مرورى

محمد احمد محمد يقول...

لولو ده الكلبة بتاعتك ياحرام
استرجل

محمد احمد محمد يقول...

اذا كنت انت بتقول لولو عايزها تقولك
ايه الحق البنت قبل ماتدور على راجل يعاملهابحمشنه صاحبها اعطيها كتاب او قصة فى الحب عاملها على انها صديقتك وليس ابنتك ربنا معك

ضايع يقول...

ماء تشرين

مرورك يسعدني دائما :)

فاهم الي بيدور جواها المشكله اني مش عارف اتصرف جايز لانها اكبر ابنائي ولم يكن لي اخوات اصغر مني فبالتالي باحاول قدر الامكان الاستفادة من اي خبرات في محاوله لمساعدتها على تخطي هذه المرحلة

وربنا يستر

تحياتي ......

ضايع يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ضايع يقول...

محمد احمد محمد

تعليقك يدل على مستواك العقلي والفكري

اعتقد ان الموضوع ده الي ممكن يتناقشو ويبدوا ارائهم فيه ناس في الفئه العمريه اكبر من 13 سنه فممكن اعرف سيادتك بتتكلم ليه اصلا؟

سؤال اخير قبل ان اختم معك
هو حداكم في الكفر عيب الاب يدلع بنته؟

لذا فابلغ رد عليك

سلاماً سلاما

ebn roshd 777 يقول...

حمدا لله علي سلامتك
ويارب يكون سبب انقطاعك عنا قد زال وانتهي
اما عن مشكله ابنتك فانا اجد ان الموضوع عادي جدا جدا وانا شخصيا لاحظت هذه التصرفات والعند المتعمد لاثبات الذات مع اولاد الولاد اخي
ورايي ان الحل هو الحوار والقدره علي الاقناع وانا اتوسم فيك انك اهلا لذلك
مره تاني وحشتنا جدا جدا

ضايع يقول...

ابن رشد

وحشتني ووحشتني كتاباتك جدا

اشكرك على النصيحه والتي احاول جاهدا فعلا فيها وادعو لي بالتوفيق

تحياتي........

صبرني يارب يقول...

لا لا لا انا معترضه تمام الاعتراض

يعنى ايه مش عايز تكتب

وانا فاكره انك مشغول او كده

لا ما ينفعش الكلام ده

المهم بالنسبه لمشكلة لولو

انا شايفه مامتها لازم تتدخل فى الموقف ده ما دام هى قريبه منها

وانك تصر على العقاب

بس ابقى دورلك على عقاب تاني بيوجع شويه مش ضرب طبعا بيوجع نفسيا

وعشان هى مراهقه ارجوا ما تسبوهاش تنفرد بنفسها كتير

وطبيعى انها تقرب من مامتها أكتر

بس كمان انت حاول تعاملها على انها كبيره

وكمان حاول تخليها تتحمل المسؤليه شويه عشان تحس بنفسها واهميتها فى البيت


واسال ستيته بقى عندها بنوته اد بنتك انا لسه فاضلي همسه مع مريم على السن ده
هههههههههههه

وعلى الله تغيب تاني كده

ايه البلوج السااايب ده

القدر و انا يقول...

اخونا الحبيب ضايع
نووووووووووووورت عالم التدوين ومعظمنا فى حالة بيات صيفى لكن بنصحى من وقت للاخر
وقريب جدا ننتظم فى اجمل عالم ومع اعز اصحاب
اما عن لولو انا عندى مرمر 15 سنة
بنت اختى لكنها ملتصقة بى وانتقلت منذ شهور للاقامة الكاملة معى بعد التحاقها ب I.G لعدم توفر هذا فى مدينتهم القريبة
ومن اكثر من 3 سنوات واحنا بنحاول نعدى المرحلة الصعبة دى انا ومامتها
هى دلوعة بابى وحبوبته
ومرت بلحظات البعاد دى لكن بترجع تانى للالتصاق ببابى والتعلق به فلا تقلق
المشكلة الكبيرة الانترنت على الموبايل
ودى متوفرة بمنتهى السهولة خط ب3 جنيه والاشتراك اليوم بجنيه والحلوين فى سرايرهم ملايكة لكن الله واعلم مين معاهم على الخط ملاك والا شيطان
والحل الوحيد الصداقة والصراحة العميقة بين البنت والام وصبر ايوب وطولة بال تهد جبال حتى تستطيع ان تمسك بزمام الامور فى الوقت المناسب وربنا يستر
ابحث ونقب عن الاصحاااااااااااااااب واجعلهم تحت عيمنك من خلال صداقة عائلية فهم البداية لكل الطرق
اسفة للتطويل ونورتنا