الأحد، 29 مارس 2009

no physical contact

هو كان المفروض ارد على التاج الي ستوته بعتتهولي بس بصراحه في موضوع اهم قلت انزله الاول وبعدين ادخل على تاج محل

على الرغم من اني قرفان اخر قرف وطالع بظابيظي النهارده وعملت حاجه ولا العيال إلا ان مواقف زعيم الشعب الشومبونجي زادت لدرجه لا تحتمل الاهمال

الاستاذ الفاضل انا مفهمه هو واخواته انه طبعا مفيش حد ليه الحق انه يعاقبه بالضرب لا في المدرسه ولا غيرها
غلطه معلش انا الي استاهل

الباشا عنده المشرفه العامه ست اد جدته كده حاجه بتاعه 60 سنه اي نعم ثقيله وسخيفه بس مش مشكله مش هناسبها يعني

المهم الوليه الكبارة الي قد والدتنا دي غلطت غلطه عمرها ومدت اديها عليه
محدش يسرح بخياله بعيد مضربتوش ولا حاجه دي يا دوب شدته من الجاكت

بس

وقامت القيامه

الظريف في الواد ده تلقائيته وثقته بنفسه
وقف في منتهى التناكه ( والروايه من مدير المردسه شخصيا ) وبصلها من فوق لتحت وقال لها

no physical contact
physical contact is for animals only
طبعا علشان تعرفوا هي اتقالت ازاي جربو تقولوها ولسانكم كله برة

طبعا الوليه الحيزبونه اسقط في يدها ازاي الربع متر ده يرد عليها كده
وعلشان تحفظ ماء وجهها غلطت غلطه كمان

بنت حلال وتستاهل

قالت له طيب افتح الجاكت علشان اشوف انت لابس اليوني فورم ولا لأ

غلط الست؟ اكيد لأ

بس نظراً ان الباشا كان مزاجه اتعكر خلاص فطبعا مش هيعديلها حاجه وهو يموت ويصطاد حد غلطان
بصلها تاني من فوق لتحت وقال لها

sorry اصلك مش من شجرة العيله



والله ما اعرف علاقه شجرة العيله بفتح الجاكت لغايه دلوقتي بس مرضتش اساله بدل ما اطلع انا الي جاهل
بس اعتقد والله اعلم ان فتح الجاكت امام حريم غريبه بقى عيب الايام دي . عموما الله اعلم

الكلام ده كان الصبح اول ما وصلو

الراجل دخل فصله وقال يا فتاح يا عليم ورش قدام الديسك ووضب القعده مدرسته دخلت

مش عارف ايه الهبل الي نزل عليهم النهارده بس برضه لسبب ما راحت شدته من الجاكت

وانا شاكك ان الجاكت هو السبب وهو الي بيستفزهم

نفس الطريحه الي اداها للمشرفه مضروبه في 3 للمدرسه

لانه بعد ما قال التصريح الشهير

no physical contact
اداها درس في انه عنده ودان وبيسمع ومخ وبيفهم

طبعا لكم ان تتخيلوا ان مدير المدرسه بيحكيلي وهو فطسان على روحه من الضحك من الي الباشا عمله في 2 من هيئه التدريس في يوم واحد والظريف ان مدير المدرسه معجب بتصرفه .

طيب لحد كده وهتقولوا جت سليمه ليمه ليمه
ابدا

انا عندي تشكيل عصابي والتشكيل ده في مدرسه واحده

المشرفه صغرت عقلها وقررت تحط الاولاد في دماغها ودي كانت الغلطه القاتله

حد يجي قدام الاتوبيس ويقول يارب

التلاته الي حطوها في دماغهم ودول دماغهم جزم ولا سيما لو اتفقوا على حد

تاني يوم اشتغلت قرف في الولاد فاجتمعوا وقرروا التصرف معها

البدايه

المشرفه دخلت عند سوسا المقروصه في الفصل

- قومي يا سوسا ( دي المشرفه من على الباب)

- لا مش قايمه تعالي قوميني انتي ( دي سوسا المفتريه وعينها تطق تحدي )


الوليهه اخدت بعضها تجر اذيال الخيبه بعد ما شافت في عنين سوسا نظرة الشر الشهيره

راحت على البكريه

- افتحي العبايه علشان اشوف اليوني فورم

- هو انتي موركيش غيري في المدرسه دي؟ انتي بتنزلي الصبح من بيتكم مخصوص علشاني؟ وراحت مشغله الجنونه وعياط وصريخ ولمت الادارة كلها على الوليه الهبله وراحت مدينا ميسد كول على الموبايل ( اشارة الخطر) طرت انا والمدام طبعا لاقيناها قاعده في الادارة ونفس الموقف الي حصل مع عادل امام في شاهد ماشفش حاجه وهم بيحاولوا يخلوة يبطل عياط مع البكريه ومن مدير المدرسه لاصغر موظف بيحايلو فيها ( طيب نجبلك عصير - طيب معلش حقك علينا احنا ) ودي ابدا عاوزة بابا دلوقتي وانا مش هقعد مع الوليه المجنونه دي في مدرسه واحده تاني.

مامتها اخدتها وبتهديها يعني

اتاري بنت اللذينه ده كله تمثيل وبتضحك وبتقول لمامتها لما قالوا لي نجبلك عصير تهدي اعصابك افتكرت اني لسه مفطرتش فكنت هطلب فراخ بانيه وبطاطس محمرة بس قلت بلاش لايطلعوا لا قدر الله بيفهموا!!!!!!!!!



مش بقول لكم تشكيل عصابي

طب هل تفتكروا ان التشكيل يقف عند هذا الحد؟

ابثلوتلي

انضمت اليهم زعيمه التشكيل زوجتي العزيزة وراحت ماسكه مدير المدرسه اخدته فومين غسيل ومكواه طلعته اكثر بياضا وراحت حالفه ميت يامين الولاد ماهم لابسين اليوني فورم تاني خالص ووروني هتعملوا ايه ده طبعا بعد ما سمعتهم المراد من رب العباد اننا بندفع لكم يا غجر مبلغ وقدرة وبالعمله السهله ( بتعايرهم من الاخر)

وانا واقف والله الناس صعبانه عليه انا عمال اراضيهم واقول لها عيب كده يا حببتي ترد وتقول انا ولادي الي يجي ناحيتهم اشرحه كاروهات.

مدير المدرسه قرر فصل القوات واصدر تعليمات فوريه ان افراد العصابه قصدي ابنائي الاعزاء لا يخضعوا لاي سلطه في المدرسه سواه هو شخصيا وانهم حتى لو غلطو ممنوع حد يعاقبهم او حتى يكلمهم وعلى المدرسين ابلاغه هو وهو هيتصرف.

يعني من الاخر انا مودي الولاد المدرسه يتربوا هم الي ربوا المدرسه والمدرسين واخدوني معاهم فوق البيعه.

المهم انهم مُقنعين جدا لما تسالهم عن السبب الي خلاهم يتصرفوا كده تلاقيهم بيباصوا الكلام لبعض ولا فريق البرازيل في اوجه ويقنعوا الجن انهم على حق مبين. وكله كوم وسوسا المقروصه وهيه واقفه بتفكرني بفيلم الداده دودي والبنت راسمه البراءه على وشها وبتفول للمدير كلهم وحشيين وهيه شيخ منصر.

المصيبه السوده بعد كل الي حكيته ده الطبيعي اني اسمع في الولاد درر

ابدا جبنا المدرسين بتوعهم ووالله مش عارف هو الي قالوة خوف من العيال ولا ايه بس الكل قال انهم من افضل الطلاب خلقا وعلما!!!!!!!!

وان الي حصل ده اول مرة يحصل

ياترى ياهل ترى الكلام ده اتقال تحت ضغط وترهيب من الاولاد ولا حقيقه

هذا ماستكشفه لنا الايام القادمه

كان معكم من قسم النزهه

مراسكلم ضايع

هناك 41 تعليقًا:

أبو العريف يقول...

الحق اول تعليق
وبعدين اقراااااااااااااااااااا

أبو العريف يقول...

ههههههههههههههههههه

ربنا يخليهملك يا معلم
انا بصراحه
مستكنيس منهم علي الاخر وومبسوط جدااا
باللي عملوووه
والله يسلم دامغهم
هما كدا المدرسين ما يجوش الا بالعين الخضرا

بس انت نسيت تنزل الترجمه بتاعت
no physical contactphysical contact is foranimals only

مش دي معناها
ايييييييييييه
اللي هيمد ايده هشرحه

ستيتة يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
ربنا يخليهم يارب
وعقبال أنوسي ما يكمل الفريق بحق وحقيق
وبصراحة 3 عيال ما شاء الله لا قوة الا بالله يعني بياخدوا في المدرسة شيء وشوية يعني يخلوا عندهم حصوة ملح ويبطلوا فيزيكال كونتاكت
مش دي معناه مرسي ابن المعلم الزناتي انتصر ع الحيزبون يا ردالة

ebn roshd 777 يقول...

بص لا سلام ولا كلام
انا بس ليه سؤال صغير وهامشي علي طول
انت عايش مع المخلوقات دي في بيت واحد بجد ؟؟
اول مره في حياتي احس ان اولادي ملايكه
بجد ومش بهذار خد بالك من نفسك
لان اتنين علي واحد فاول
انما تلاته علي واحد حراااااااااااااام
سلام يا باشا انا رايح ابوس ايد العيال نفر نفر

MǿиY El-Shreef يقول...

هههههههههههههههههه

يالاااهوي ع ولادك

عسل عسل وربناااا

بالذات ابنك الباشا

واد جااااااااامد من الاخر

ربنا يخليهملك ياااارب عرفوا يربوا المدرسين صح

ماتخليهم ينزلولنا دروس :D

غير معرف يقول...

ابنك صح بنسبة مية في المية
البنات لأ
المدرس لة أحترامة
دي القيمة اللي لازم يعرفوها
ايوة كدة دة الجيل الجديد عيال مخربشة
مش تقول لي فكر جديد
بئول اية ما تسيب البيت وتهرب دة انتا مسكين اوي
على رأي عمر عبد الكافي ايتام على مائدة اللئام

القدر و انا يقول...

طبعا ربنا يخليهم لك ويهديهم لك
بس السؤااااااااااااااااااال
البذور دى جات فى ليالى شكلها ايييييييييييييييييييييييييه

أم فريده يقول...

هههههههههههههههههههههههه

ابه الحلاوة دى عثل عثل
انا فطست على روحى من الضحك

ربنا يخليهملك
بس كدة مينفعش انا لازم ادافع عن زمايل المهنه الواحدة
بلاش التشكيل العصابى دة لحسن اروح انضم لزملائى
ويا انا يا ولادك

هههههههههههههههه

هعملهم انا الدادة دودى واقعد عليهم
ههههههههههههه

ربنا يخلى

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

أنا لحد قبل ما أدخل المدونة وأقرأ البوست ده كنت فاكر نفسى وأنا صغير كنت واد برم وخارب الدنيا
طلعت كنت غلبان وعبيط وعلى نياتى
شكراً على مساعدتى فى توضيح حقيقة أمرى لنفسى.



ههههههههههه
ربنا يكرمك فيهم وتشوفهم ناس أكابر كده ويكونوا سبيلك للجنة إن شاء الله

رحلتنا في الحياة يقول...

هههههههههه ربنا يخليهم يارب
امال الواحد مش عايز يشتغل فى مدرسة خاصة ليييييييه علشان انا الى هتربى فى المدرسة دى :)

صبرني يارب يقول...

ههههههههههههههههههههه

بص انا لحد ما انتم ادخلتم فى الامر والموضوع كان جميل اوي

والولد كان عاجبني فعلا جدااااااا

اعتراضه على انتهاك القوانين وغيرته على آدميته

والدفاع عن حقوقه حلوه اوي

تدخل اخواته فى الموضوع اوك برضه ما انا واخويا على ابن عمي


انما تدخل المدام كان غلط فعلا

كان المفروض تعلوا من شأن المدرسه ولو حبت تعنف المدير والمدرسين ما يكونش قدام الاولاد

انا عن نفسي باروح مدرسة الولاد الطش للكل بفلوسي بس مش قدام الولاد

ومافيش حاجه اسمها مخالفة القوانين العامه زي اليوني فورم

لازم يتعلموااحترام القوانين العامه واحترام المدرسين والمدرسه

وكمان التمثيل والكذب مش صح
من الاخر لازم بليز تلفت نظر المدام للموضوع ده

وانت كمان ما كانش المفروض تقف تتفرج وتهاودهم كلهم


وبالنسبه للزعيم الكومبنجي لو كان الموقف ده اتعالج صح بعد كده

لما هذا الزعيم يرشح نفسه لرئاسة الجمهوريه ابقى قولي عشان انتخبه

ربنا يخليك لهم ويبارك لك فيهم يارب

Remas يقول...

ههههههههههه

والله زى العسل ربنا يخليهم لك

بس بجد انا شايفه ان المدرسين بقو مفرتين على الاولاد حتى في المدارس الخاصة

وبتقول عليا انا مفتريه ؟

هههههههههههههه

بس والله انت عارف انا مين عجبنى اوى ؟
المدام شكلها دمها زى العسل ولعبت الدور صح هى كمان

MaNoOoSh يقول...

تصدق بالله
والله الولد ابنك دة عجبنى جداااااااااااااااا
بس ربنا يكون فى عونك بقى مع التشكيل العصابى دة
ونصيحة اخوية.. لو بالشكل دة اوعى تلعب فى عداد عمرك وتعادى جمعية المرأة المفترسة
هههههههههههههههه

gogo!sf يقول...

ده انت ضايع على الاخر

بس والله اولادك دول جدعان
ربنا يخليهملك ويحفظهملك يارب


بس هما كده اتصرفو صح عشان كل واحد
يقف عند حده والله برافو عليهم
لانى كل مدرس او مدرسة بينزل من بيتهم
دابب خناقة مع جوزو ولا مراته يروح
المدرسة يطلع غلبه على التلاميذ
اه والله اسئلنى انا اصل انا سمعت الموضوع ده من مدرس شخصيا

على العموم جت سليمة

تقبل زيارتى الاولى
عاشقه الاحزان
جوجو

ضايع يقول...

ابو العريف

انت مستكنيس وانا مستشنبر اعتذار للناس

اه هي مشرفه غبيه بس انا باقرن الي حصل مع الي كان بيحصل فينا بلاقي ان الست ملاك بس هو جيل ما يعلم بيه الا ربونا

هي الترجمه مش كده بالضبط اعتقد والله اعلم على ترجمه الزمخشري هتبقى

لمي ايدك ياوليه بدل مماسح بيكي الارض

بس انت عارف انا مش قد كده في العنجليزي

تحياتي .........

ضايع يقول...

ستوته

انتي عملتي زي توشيبا الي عندي

ايه علاقه الي بيخدوة بالموضوع حسبي الله ونعم الوكيل فيكن

هو مرسي ابن المعلم الزناتي مطلع عيني شخصيا فاكيد ممكن تتخيلي بيعمل ايه في الناس في المدرسه

ده نازل على الصبح النهارده عمال يخطط مع سوسه المقروصه هيعملوا في مين كدبه ابريل وبيخططو لمدير المدرسه مش حد زملهم

عقليه اجراميه من يومها ياما

منورة

ضايع يقول...

ابن رشد

بوس ايديهم ومني انا كمان بوستين

هي المخلوقات دي مستوطنه عندي وعملت زار وبرضه منصرفتش فخفت ليصرفوني انا وقلت اقعد باحترامي احسن

تحياتي .......

ضايع يقول...

MǿиY El-Shreef

عنيه هخليهم يبدءوا مدونه مجرمين في الابتدائي بس اول ما يخلصوا امتحانات الشهر

طلباتكم اوامر

تشرفت بزيارتك

ضايع يقول...

مصري جدا

والله الرؤيه في تصرفاتهم جميعا مُختلف عليها من مختلف طوائف الشعب

يعني مدرسين المدرسه نفسهم بيقولوا ان المشرفه هي الغلطانه لانها حطتهم في نافوخها وحطت عقلها بعقلهم فتستاهل الي حصلها

ومن ناحيه جيل مخربش ربونا ما يوريك

تحياتي ........

ضايع يقول...

القدر وانا

والله لو اقدر اجوبك بشكل محدد عن سؤالك مكنت اتاخرت بس هي اكيد كانت في سنين كبيسه

تحياتي ........

ضايع يقول...

زوجه عنيده

مش عاوز اقول لك دول محتاجين حد زي هالك هوجان يتضامن مع المدرسين علشان يخافو واشك انهم هيخافو برضه

خليكي بعيد عن دول احسن احنا عاوزنك تدوني بدل ما تتجنني

تحياتي ........

ضايع يقول...

د. ياسر

كلنا كنا فاكرين اننا عيال مخربشه وعملنا الي متعملش طلعنا غلاااااااااااااااابه قوي

ربنا يكرمك على دعوتك الجميله

تحياتي ........

ضايع يقول...

ايوشه

منورة ومنصحكيش بموضوع مدرسه خاصه

ازيدك من الشعر بيتا

مامتهم مدرسه برضه وفي مدرسه انتراناشونال زي الي هم فيها وكانت مدرسه في نفس المدرسه فترة

محدش يشد في شعرة انا غير مسؤال عن الاصابات

تحياتي ..........

ضايع يقول...

صبرني يا رب

هو محصلش كذب وانا طبعا لا اقبل بموضوع الكذب ده خالص بس الموضوع اننا كان لينا هدف برضه اننا نعرف الولاد اننا هنكون دعم ليهم طالما هم على الحق

بصراحه انا شايف ان اهلي عملوا حاجه مش صح لما وضعوا قيمه ان الكبير ليه احترامه بغض النظر عن تصرفاته وده كنت حاسس انه بيضيع حقوق ليه لمجرد اني مش قادر اراجع واحد في تصرفه لانه كبير فانا مش مع ده انا مع اني اعلم الولاد ان احترام الكبير واجب في حدود انه لايعتدي على حقوقهم.

وبعدين فيه كمان نقطه مهمه

في زمنا حاجات كتير قوي مكناش نحلم اننا نعملها زي اننا كطلاب نجتمع ونرفع للادارة اننا مش عاوزين مدرس معين لانه عصبي مثلا او لاننا مبنفهمش منه, الكلام ده عندهم عادي جدا وده مثل من ضمن الامثله والسبب طبعا هو التنوع الثقافي في المدارس الانترناشونال واختلاف الجنسيات فيها سواء من الطلاب او المدرسين بيخلي الموضوع مش زي ماحنا عارفين خالص

وعموما اول ما يترشح للرئاسه هبلغكوا كلكم طبعا وهنعمل حفله على شرف تعلوب

تحياتي ......

ضايع يقول...

ريم

طبعا هتعجبك المدام منتوا الاتنين منتمين لحزب واحد

ادعي على الحزب والي اسسته

ياله ربونا كبير


منوره

ضايع يقول...

منوش

انا فصلت سلك عداد عمري خلاص علشان اعادي جمعيه المرأه المتوحشه وهفضل واركم لغايه ماغلق لكم مقر الحزب

وليحيا سي السيد ( وش بيطلع لسانه )

تحياتي .......

ضايع يقول...

جوجو

ايوة كده وبمبي وحركات هكذا تكون الحياه

منورة وانتي تاركه للاحزان ويارب دائما

تحياتي .......

أبو العريف يقول...

باشا
انا دبستك في تاج
لو ما وصلش حضرتك قبل كده

لو قلبك ميت تجاوبه

صبرني يارب يقول...

لك تاج عندي يا باشا

عارفه سوتيته اديتهولك كمان مره عشان تجاوب بقى مش تطنش

ضايع يقول...

المهندس ابو العريق, صبرني يا رب

مستشنكرين على التاج كده بقت بالتلاته

عويناتي انتو تامروا وانا اطنش :)

لا انا بس كنت مشغول شويه لكن هرد على التاج النهارده وانا سهران

تحياتي ........

ماء تشرين يقول...

ايه الواد ده انا لو كان طالب عندى كان على اوى في نظرى لانو احرجنى بالزوق وانا احب الولاد دول اوى بجد بيبهرونى بحس انهم دماغ واحنا نكره يخرج من تحت ايدينا واحد دماغو بتفكر الله يسمحها مشرفه بس حكاية بنوتك معاها تخنتها في دماغها عموما المدرسين دلوقتى بقو غلابه خالص وحالنا يصعب على الكافر


يارب ادرس عيال زاى ابنك بجد انا بحس انى بتعلم منهم ومش عيب
لك ان تفخر بيهم وياولهم لو وقعو تحت ايدى كويس انى مش عايشه في مصر

سلملى عليهم اووووى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
أزيك أخبارك
يارب تكون بخير
بجد ابهرتنى بجمال كلامك وبضحك من كل قلبى
وياريت المزيد ومتتأخرش علينا
ربنا يوفقك يارب
تقبل مرورى وتحياتى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
أزيك أخبارك
يارب تكون بخير
بجد ابهرتنى بجمال كلامك وبضحك من كل قلبى
وياريت المزيد ومتتأخرش علينا
ربنا يوفقك يارب
تقبل مرورى وتحياتى

Unknown يقول...

اسفة لن أضحك:(
لن اضحك مثل الاخرين
اولادك فى مشكلة وانت مشكلتك اكبر
هل تراهم على حق فيما يفعلون
كيف تسيطر عليهم بعد هذا
ولا اقصد بالسيطرة الضرب
ولكن القيادة السليمة
للاطفال هؤلاء!كذبوا
ولاوعوا وغشوا
وتضحك ..
اسفة لن أضحك

شمس النهار يقول...

لا انت كده مايتخفش عليك خالص عندك تشكيل عصابي علي اعلا مستوي بصراحه
سير علي بركة الله
تفتكر انهم همه اللي ضيعوك:)؟

شاب كــ طخين ـــــا يقول...

ههههههههههههههه
ابنك دة زى العسل
ربنا يخليه لك

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم
اولا ربنا يخليهم لك ويبارك لك فيهم
وتشوفهم باعلى المناصب

اسلوبك فى السرد لذيذ وممتع

رغم الكوميديا اللى فى الموضوع
الا انى أؤيد راي الاخت نور
خلى بالك ممكن تقع فى مشكلة فيما بعد
يمكن متحسش بها دلوقتى

غرس الثقة بالاولاد مطلوبة لكن بلاش توصل لدرجة الغرور

وفيه نقطة مهمة جدا هى الاحترام للاكبر
اكيد حضرتك فاهمنى
انا عارف انك مبسوط لثقة اولادك بانفسهم لكن باكرر خلى بالك بجد

معلش طولت عليك
تقبل تحياتى

بنت الغربة يقول...

انا قررت اتعب صوابعى علشان خاطر دمك اللى زى العسل ياضااايع باشا...
بجد مدونتك ظريفه جدا ..وولادك فكرونى بولادى لما حد يكلمهم فى المدرسه...بس الفرق هنا ان المدرسين عندى مابيتكلمووش عربى من اصله..
واتضح لى بعد كده ان ده غلط لان ولادى العربي بتاعهم بقى وحش ..وغير كده اتعلموا كل الكلمات الكويسه واللى ...مش كويسه بالانجلش...
بس المجتمع هنا فى دبى مختلف تماما عن مصر....كلهم بيتكلموا انجلش ..حتى بتاع المكوى...والبقال..
ده طبعا غير الشغل والتعاملات الحكوميه ...كلها انجلش..
وانت معاك حق فى اللى قولته ان مش مسموح حد يلمسهم...واجمل تحيه لمراتك ...عجبتنى قوى لما قالت (ان اللى يجى ناحية ولادى اشرحه كاروهات )
ده نفس شعارى الحقيقه...
تحياتى ياعم ضااايع
وان شاء الله مش اخر زيارة

MaNoOoSh يقول...

ضايع.. انت اختفيت لييييييييييييه؟
يارب تكون بخير والاحوال تمام.

صبرني يارب يقول...

ايه ده انت روحت فين

طيب يارب تكون بخير

ياريت تبقى تطمنا عليك

MaNoOoSh يقول...

ضايع.. اول ما ترجع بالسلامة ان شاء الله ليك عندى تاج خبط لزق كدة